![]() | |||||||||||
|
Pragnę przedstawić 3 metody liczenia zadań geometrycznych: Metoda 1:SINUSYZa medium pomiedzy geometrią, a resztą świata niewątpliwie uznać można trzy twierdzenia: ![]()
Jak się za to zabrać?Zasada jest prosta. Staramy się wyrazić długości interesujących nas odcinków i miary interesujących nas kątów za pomocą minimalnej liczby długości innych odcinków i (funkcji trygonometrycznych) innych kątów. Gdzie się da, stosujemy twierdzenie sinusów/cosinusów. Przekształcamy w ten sposób tezę na dowód równaności dwóch wyrażeń. Tu nasz kontakt z geometrią się kończy, a zaczyna biegłość w przekształcaniu funkcji trygonometrycznych oraz standardowych rachunkach. Przykład (LVII Olimpiada Matematyczna, etap I, zadanie 6.) ![]() ![]() Rozwiązanie: Oznaczmy przecięcie prostych BH i AC przez X, a przecięcie prostych AH i BC przez Y. Niech ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Stąd już otrzymujemy: ![]() Metoda 2:GEOMETRIA ANALITYCZNACo łączy geometrię z analizą? Podobnie jak w poprzedniej metodzie, będziemy chcieli zmienić geometryczną tezę w dowód równości dwóch liczb, rozwiązanie układu równań, itp. Okazuje się, że każdy obiekt geometryczny da się (w prostszy lub bardziej skomplikowany sposób) opisać równaniami. Jak się za to zabrać?Po pierwsze nasz rysunek trzeba umieścić w układzie współrzędnych. Kluczowym jest tutaj wybór początku układu oraz osi współrzędnych. Dobrym zwyczajem jest mianowanie początkiem układu punkt przecięcia największej liczby prostych, środek okręgu, lub punkt przecięcia prostych prostopadłych. Wprowadźmy zmienne określające współrzędne kartezjańskie interesujących nas punktów. Czasami warto użyć współrzędnych biegunowych. Określone relacje geometryczne między punktami chcemy teraz wyrazić w postaci zależności pomiędzy tymi zmiennymi. Uświadommy sobie następującą fakty:
Przykład (LVI Olimpiada Matematyczna, etap I, zadanie 3.) ![]() ![]() Rozwiązanie: Wprowadźmy taki układ współrzędnych, że D = (0, 0) oraz B = (1, 0). Ponadto oznaczmy to, co konieczne: Niech C = (0, c) i A = (-a, 0). Wprowadzone wielkości jednoznacznie wyznaczają resztę rysunku. Dlatego współrzędne kolejnych punktów będziemy chcieli wyrazić tylko za pomocą liczb a i c. Niech Px oznacza współrzędną odciętą punktu P, a Py współrzędną rzędną, dla każdego punktu P. Niech ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Metoda 3:LICZBY ZESPOLONELiczbę zespoloną a + bi możemy traktować w dwojaki sposób: jako punkt (a, b) lub jako wektor [a, b]. Liczby zespolone dodajemy i odejmujemy tak samo, jak wektory. Warta uwagi jest postać trygonometryczna liczby zespolonej: Jak się za to zabrać?Zasada jest bardzo podobna do geometrii analitycznej: oznaczamy punkty liczbami zespolonymi, wyrażamy jedne przez drugie i przekształcamy w ten sposób tezę na dowód równości dwóch wyrażeń. Warto pamiętać o zasadzie: Okrąg łatwo opisać liczbami zespolonymi, trudno analitycznie, prostą natomiast łatwo opisać analitycznie, a ciężko liczbami zespolonymi. Kwadraty, trójkąty zbudowane na bokach wielokąta sugerują rozwiązanie korzystające z liczb zespolonych (kwadrat to pomnożenie jednego boku przez i, a trójkąt równoboczny, to pomnożenie jednego boku przez Przykład (LIII Olimpiada Matematyczna, etap I, zadanie 2.) ![]() Rozwiązanie: Wprowadźmy taki układ współrzędnych, że A = 0 oraz C = 1. Wówczas D = B + Bi, natomiast G = -i. Stąd: ![]() ![]() ![]() |